Agendawijzer

Begrotingswijziging omgevingsdienst voor 2025

Raadsnummer: 25026

Geschreven op: 23-01-2025 | Laatst bewerkt op: 14-02-2025 | Status onderwerp: op de agenda geplaatst voor 1e bespreking

Afbeelding:Omgevingsdienst

Kosten voor milieutaken vallen hoger uit

Waar gaat het over?

De gemeente Almere heeft de uitvoering van wettelijke milieutaken overgedragen aan de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek en betaalt voor deze dienstverlening. Het gaat onder meer om het houden van toezicht op naleving van wet- en regelgeving op het gebied van natuur, geluid, luchtkwaliteit, bodemsanering, luchtvaart, asbest, vuurwerk, zwemwater, Wabo en het omgevingsrecht: inclusief de handhaving. De omgevingsdienst werkt voor meer gemeenten in de regio. Mede door de ervaring en kennis die de dienst heeft is het mogelijk om de uitvoering van milieutaken beter en goedkoper uit te voeren dan dat elke gemeente het voor zich zou doen.

 

Waarom praat de raad hierover?

Jaarlijks stelt de omgevingsdienst een begroting op voor het volgende kalenderjaar. Er ligt nu een voorgestelde begrotingswijziging voor 2025 waarin de effecten van de inbreng van taken die de omgevingsdienst uitvoert voor de gemeenten Almere, Blaricum, Laren, Huizen, Wijdemeren, Huizen en Hilversum verwerkt is. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de wijzigingen. De raad heeft de bevoegdheid om een mening te geven op het wijzigen van de begroting door middel van een zienswijze.


Eerdere berichten

Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.


Wie kan ik hierover spreken?

Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.

Artikel delen:
Portefeuille categorie: Samenwerkingen regionaal en internationaal
Tags: begroting, omgevingsdienst
Raadsnummer : 25026