Agendawijzer

Hoe toegankelijk is Almere?

Raadsnummer:

Geschreven op: 03-04-2025 | Laatst bewerkt op: 03-04-2025 | Status onderwerp: op de agenda geplaatst voor 1e bespreking

Afbeelding:Almere is van iedereen

Het Rekenkamerrapport: ‘Eenvoudig hulp of antwoorden krijgen. Hoe toegankelijk is de gemeente Almere voor haar inwoners?’ werd op donderdag 3 april 2025 aangeboden aan de raad. Op donderdag 10 april praat de raad over de bevindingen, conclusies en aanbevelingen. 

Een uitkering, bijstand, traplift, Wmo of huwelijksakte aanvragen: Bij de gemeente moet je zijn! Maar hoe makkelijk/moeilijk is dit? Lukt het iedereen om een antwoord te krijgen op een (hulp)vraag? De Rekenkamer onderzocht hoe het ervoor staat met de dienstverlening in Almere.

Waar gaat het over?

Hoe toegankelijk is de gemeente voor inwoners? Goeie vraag. De meeste inwoners en ondernemers weten hun zaken bij de gemeente prima te regelen. Bijvoorbeeld via de website of door te bellen. Maar het is niet voor iedereen eenvoudig. Al helemaal niet voor mensen die moeite hebben met informatie vinden, lezen en begrijpen.

Toegankelijke dienstverlening
15% van de inwoners vindt het lastig om aan gemeentelijke informatie te komen. 7 tot 9% van de inwoners vindt de informatie van de gemeente in brieven en op de website niet duidelijk. 23% vindt het lastig om die informatie te vinden op de website. Dat zijn tussen de 15 en 40 duizend inwoners voor wie de gemeente dus niet zo toegankelijk is. Ook bijvoorbeeld van ‘kastje naar de muur’ sturen, ingewikkelde procedures en een ondoorgrondelijk ondersteuningsaanbod dragen niet bij aan toegankelijke dienstverlening.

Er gaat weinig boven een mens
Goede dienstverlening is ook luisteren, vertrouwde gezichten en verwachtingen managen. Uit het Rekenkamerrapport blijkt bijvoorbeeld dat het voor inwoners belangrijk is dat er een volwaardig offline alternatief is voor digitale dienstverlening: Een mens dus. Bij persoonlijk contact met een medewerker van de gemeente die de tijd neemt om te luisteren en dingen uitlegt, voelen inwoners zich goed geholpen. Persoonlijk contact is iets dat Almere ook goed afgaat, bleek uit reacties van inwoners.

Het kan beter
Almere wil dat haar diensten toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar zijn voor iedereen. Zowel online als offline. Recent is er een gemeente een regisseur dienstverlening aangesteld met een verbindende en aanjagende rol. De afdeling communicatie werkt aan het verbeteren van de website. Het college College = college van B&W heeft de toegankelijkheid van de het thema Diversiteit & Inclusie. In 2025 komt de gemeente met een nieuwe visie en programmavoorstel voor dienstverlening. 

Wat doet de Rekenkamer? 
De Rekenkamer zit niet de hele dag te rekenen. Als (politiek) onafhankelijke hulp van de gemeenteraad controleert de Rekenkamer het gemeentebeleid met onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebestuur. De rapporten van de Rekenkamer geven inzichten en aanbevelingen die helpen bij het verbeteren van beleid Beleid: weten wat je wilt, hoe en wanneer. en besluitvorming.

Meer weten
Lees het Rekenkamerrapport: Eenvoudig hulp of antwoorden krijgen. Hoe toegankelijk is de gemeente Almere voor haar inwoners?'
Lees meer over de Rekenkamer op raadvanalmere/rekenkamer

 

 

 


Eerdere berichten

Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.


Wie kan ik hierover spreken?

Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.

Artikel delen:
Portefeuille categorie: Gemeentelijke organisatie, dienstverlening
Tags: dienstverlening, rekenkamer
Raadsnummer :