Agendawijzer
Programma Dienstverlening & Bouwen aan Vertrouwen
Raadsnummer: 25168
Geschreven op: 30-06-2025 | Laatst bewerkt op: 30-06-2025 | Status onderwerp: nog niet geagendeerd
Het kan beter
Waar gaat het over?
De gemeente wil haar dienstverlening persoonlijker, toegankelijker en proactiever maken. Inwoners moeten sneller en beter geholpen worden, en weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten. Ook wordt ingezet op minder fouten en klachten, beter geïnformeerde medewerkers en een hoge klanttevredenheid (minimaal 80%).
Om dit te bereiken, kijkt de gemeente kritisch naar haar cultuur, structuur en manier van aansturen. Medewerkers worden ondersteund om beter samen te werken, processen worden eenvoudiger ingericht en er wordt actief geluisterd naar feedback van inwoners en ondernemers. Er is ook aandacht voor begrijpelijke communicatie en het aanbieden van maatwerk waar nodig.
De programma’s Dienstverlening en Bouwen aan Vertrouwen zijn nu samengevoegd. Het programma wordt uitgevoerd met bestaande rijksmiddelen (de zogeheten POK-middelen) en kent geen extra kosten voor de gemeente. In 2025 worden de eerste verbeterprojecten opgestart in drie afdelingen. Zo wordt stap voor stap gewerkt aan een Almere waarin inwoners en ondernemers zich gehoord, geholpen en serieus genomen voelen.
Waarom praat de raad hierover?
Aan de raad het verzoek om de uitgangspunten en de doelen van het Programma Dienstverlening & Bouwen aan Vertrouwen vast te stellen als kader voor het verbeteren van de dienstverlening in de jaren 2025 tot en met 2030.
U vindt de stukken in onze documentwijzer:
https://documentwijzer.raadvanalmere.nl/app/instrument/25168
Eerdere berichten
Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.
Wie kan ik hierover spreken?
Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.