Informatiepagina Mobiliteit
← Ga terug naar de overzichtspagina
Laatst bewerkt op: 11-03-2026
Mobiliteit is overal om ons heen. Of je nu naar school, werk of vrienden gaat, je zult je daarvoor bijna altijd moeten verplaatsen. Mensen willen dat snel, veilig en comfortabel doen. Daarvoor is een goede infrastructuur van groot belang. Dat betekent dat er goede voet- en fietspaden zijn, maar ook voldoende autowegen en busbanen.
Almere groeit hard. Alle nieuwe inwoners moeten zich, net als de bestaande, op een goede manier kunnen verplaatsen. Een toename in het aantal reizigers betekent dat de gemeente moet blijven investeren in de infrastructuur. Alleen zo kan Almere een stad zijn waar het fijn wonen, verblijven en ondernemen is. Daarbij moeten veel keuzes gemaakt worden. Waar bouwen we nieuwe wijken? Hoe ontsluiten we die? Met een busbaan of een autoweg? Onder andere daarover gaat het mobiliteitsbeleid.
De wet bepaalt dat de gemeente verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van alle wegen binnen de gemeentegrenzen. Er zijn wel een aantal uitzonderingen. Dit zijn wegen die onder de verantwoordelijkheid van andere overheden vallen. Zo is de Provincie Flevoland bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de Hogering, de Buitenring, de Tussenring, de Waterlandseweg en de Oostvaardersdijk. Het Rijk is verantwoordelijk voor snelwegen, zoals de A6 en de A27. Op de website van de Provincie Flevoland vindt u meer informatie over het provinciale mobiliteitsbeleid. Om de stad op een gezonde manier te laten groeien, maakt de gemeente veel keuzes ten aanzien van de mobiliteit. Waar worden nieuwe wegen aangelegd en wie mag daar gebruik van maken? Maar ook de bestaande infrastructuur moet onderhouden worden. Zo blijft het veilig en comfortabel. Al deze keuzes krijgen een plek binnen het Almeerse mobiliteitsbeleid, dat bestaat uit verschillende visies en plannen: In aanvulling op bovenstaande werkt de gemeente ook aan beleid voor het straattaxivervoer. Mobiliteit hangt nauw samen met andere beleidsterreinen. Zo is voldoende en goede infrastructuur een enorm belangrijke voorwaarde voor goede gebiedsontwikkelingen. Nieuwe ontwikkelingen als woningbouw en verdichting leiden tot een groei van de mobiliteit. Wanneer de infrastructuur niet meegroeit, kan dit leiden tot congestie (file). Hetzelfde geldt voor het parkeerbeleid. Ook is er een grote overlap tussen mobiliteit en duurzaamheid. Met keuzes binnen mobiliteit kan de gemeente namelijk bijdragen aan klimaatdoelstellingen. Denk daarbij aan elektrificatie van het wagenpark, het bieden van voldoende laadmogelijkheden voor elektrische auto's en de realisatie van uitstootvrije zones. Veel mensen wonen in Almere, maar werken ergens anders. Zo is Almere voor de werkgelegenheid afhankelijk van de onder andere de regio Amsterdam. Hoe meer mensen buiten Almere werken, hoe groter de belasting van bijvoorbeeld wegen en treinen. Toename van de werkgelegenheid binnen de gemeente kan helpen om te zware belasting daarvan tegen te gaan. Infrastructuur stopt niet bij de gemeentegrens. Almere werkt dan ook nauw samen met verschillende andere overheden. Dit gebeurt in verschillende samenwerkingsverbanden: Binnen de provincie zijn er ook een aantal samenwerkingsverbanden: Naast met de vele landelijke en regionale partners werkt de gemeente ook op lokaal niveau samen. De belangrijkste lokale partners zijn als volgt: Andere organisaties waarmee de gemeente individueel samenwerkt, zijn onder andere de NS, ProRail, Arriva, de Fietsersbond, Windesheim, Aeres, de Werkgroep Verdrag in de Praktijk en de verschillende deelmobiliteitsaanbieders. Voor grote projecten kan de gemeente soms gebruik maken van landelijke middelen. Andere zaken worden op reguliere wijzen gefinancierd via de jaarlijkse programmabegroting.
Samenhang met andere onderwerpen
Landelijk en regionaal
Lokaal