Raadsenquête Floriade
Raadsenquête Floriade
De Raad van Almere nam op 7 december 2023 het besluit om de feiten en omstandigheden die hebben geleid tot het tegenvallende resultaat van de Floriade via een raadsenquête te onderzoeken. Een raadsenquête is een onderzoek door een commissie van raadsleden dat deels in openbaarheid plaatsvindt. Bij de raadsenquête Floriade staan drie doelen centraal: lessen trekken voor grote projecten die nog komen, waarheidsvinding en verantwoording afleggen aan de inwoners van Almere.
Na een reeks openbare verhoren in november 2024 richt de commissie zich op de analyse van de bevindingen. Het streven is om in het voorjaar van 2025 een eindrapport op te leveren.
Update 13 februari 2025: Het openbare verhoor met oud-wethouder Mulder dat zou plaatsvinden op vrijdag 14 februari gaat niet door. De heer Mulder heeft de commissie laten weten dat hij om medische redenen niet aan het verhoor kan deelnemen. Hiervoor heeft hij zijn medische gegevens aan de commissie overlegd. De commissie betreurt het dat dit zo laat bekend wordt. Vorige week voerde de commissie wel een voorgesprek met de heer Mulder. Hij heeft ermee ingestemd dat de informatie uit dit voorgesprek wordt gebruikt voor het eindrapport. De commissie is daarom van oordeel dat het niet proportioneel is, gelet op de gedeelde medische omstandigheden, om de heer Mulder te dwingen om in de openbaarheid voor de commissie te verschijnen. Het verhoor wordt daarom definitief geannuleerd.
Snelle navigatie
Onderzoeksvragen
Openbare verhoren
Voortgangsberichten
De enquêtecommissie
Pers- en mediaprotocol
Onderzoeksvragen
De onderzoeksvragen voor de raadsenquête zijn vastgelegd in het besluit ‘Instellen raadsenquête Floriade’ van 7 december 2023. Ze zijn afkomstig uit het rapport van de voorbereidingscommissie die vorig jaar het vooronderzoek uitvoerde. Deze documenten kunt u hieronder nalezen.
Lees hier het raadsbesluit Instellen raadsenquête Floriade
Lees hier het rapport Vooronderzoek Floriade
Openbare verhoren
Van 4 tot en met 22 november 2024 vonden op het stadhuis van Almere openbare verhoren plaats. Dit waren gesprekken met (oud-)bestuurders en ambtenaren van de gemeente en met vertegenwoordigers van zowel de Floriade-organisatie als andere betrokken partijen.
Hieronder de lijst met namen van de getuigen:
-> Annemarie Jorritsma, oud-burgemeester
-> Henk Meijer, programmadirecteur
-> Mark Pol, oud-wethouder
-> Remko Schnieders, programmadirecteur
-> Jan Willem Griep, oud-directeur
-> Tjeerd Herrema, oud-wethouder
-> Jaap Lodders, oud-wethouder
-> Loes Ypma, oud-wethouder
-> Franc Weerwind, oud-burgemeester
-> Martijn Regelink, oud-directeur
-> Hans Bakker, oud-algemeen directeur
-> Eric van der Burg, oud-voorzitter RvC
-> Julius Lindenbergh, oud-wethouder
-> Jan Hoek, oud-wethouder
-> Ank Bijleveld, oud-burgemeester
De openbare verhoren waren zowel op locatie als online te volgen.
Voortgangsberichten
Hieronder vindt u de voortgangsberichten waarmee de commissie de raad op de hoogte houdt.
Lees hier het eerste voortgangsbericht (11 juni 2024)
Lees hier het tweede voortgangsbericht (4 oktober 2024)
Lees hier het derde voortgangsbericht (24 oktober 2024)
Lees hier het vierde voortgangsbericht (18 december 2024)
Lees hier het vijfde voortgangsbericht (23 januari 2025)
De enquêtecommissie
Een enquêtecommissie van vijf raadsleden voert namens de gemeenteraad het onderzoek uit, neemt de openbare verhoren af en brengt de bevindingen in een onderzoeksrapport samen. Adviesbureau Berenschot ondersteunt de commissie bij haar werkzaamheden. De commissie streeft ernaar om in het voorjaar van 2025 het eindrapport over de Floriade aan de raad te presenteren.
Op 1 februari 2024 benoemde de raad van Almere vijf raadsleden tot lid van de commissie:
Brent Hadderingh (voorzitter)
Ton Theunis (plaatsvervangend voorzitter)
Willem Knemeijer
Erik Theunissen
Kjell van Wijlandt
De werkzaamheden en verantwoordelijkheden van de commissie zijn onder andere vastgelegd in de 'Verordening op het onderzoeksrecht van de raad van Almere 2023'. Klik hier voor de verordening en het bijbehorende raadsvoorstel.
Pers- en mediaprotocol
De richtlijnen voor de pers zijn door de enquêtecommissie in een protocol vastgelegd. Klik hier voor het pers- en mediaprotocol.
Voor vragen over het pers- en mediaprotocol en/of overige vragen over de raadsenquête kunt u contact opnemen met Jeffrey Koppelaar op nummer 06-20860387 of via e-mail: jkoppelaar@almere.nl.